Menu

Blog o Blox

Oficjalny blog o platformie blogowej Blox.pl

Jak stworzyć skuteczną ofertę współpracy?

blox

Chcesz współpracować z firmami? Naucz się dobrze pisać, zaangażuj odbiorców, a dopiero potem wysyłaj oferty. Zaproponuj markom to, co możesz im dać, a nie co od nich wziąć. I wstrzel się w dobry moment.

Bez wnikliwej obserwacji rynku, umiejętności komunikacyjnych oraz podstawowej wiedzy marketingowej trudno ci będzie znaleźć partnerów. Dlatego, by blogować profesjonalnie, stale się rozwijaj.

p_pawelipiecO tym, co może pomóc w skutecznym ofertowaniu, rozmawiamy z Pawłem Lipcem, który jest Influencer Relations Lead w VML. Porady Pawła sprawdzą się też świetnie, gdy prowadzisz działalność gospodarczą i szukasz klientów lub partnerów do współpracy. Blogowanie daje mnóstwo kompetencji!

A.D.: Coraz więcej blogerów patrzy na swoje blogi jak na przedsiębiorstwa. Często zakładają działalność gospodarczą, bo już dziś wiadomo, na blogach da się zarobić. Jednak trzeba się stale rozwijać i zabiegać o klientów. Jak to robić najskuteczniej?

P.L.: Po pierwsze zastanowić się czy to już? Czy to jest ten moment rozwoju medium, kiedy można myśleć o zarabianiu. I nie jest to, wbrew popularnym przekonaniom, kwestia zbudowania zasięgu, a bardziej wyszlifowania warsztatu pisarskiego tak, aby tworzyć fajne, ciekawe, angażujące treści. A na klientów najlepszym lepem jest sprawna współpraca. Pierwsza udana kooperacja tworzy dobre „tło” pod kolejne działania. Sztuką jest zatem przekonać partnerów do zaryzykowania ten pierwszy raz. Jak? Obniżając barierę strachu przed taką współpracą. Bądź rzeczowy, konkretny, przewidujący i elastyczny. Profesjonalne podejście do współpracy na płaszczyźnie biznesowej, gdzie obie strony są partnerami sprawdza się lepiej niż granie wielkiej gwiazdy (często pokroju co najmniej Kuby Wojewódzkiego).

A.D.: Co możesz poradzić takim osobom, które szukają współprac - gdzie się zgłosić, gdzie trzeba być, jak się prezentować, by ułatwić też firmom dotarcie do siebie?

P.L.: Przede wszystkim zadbać o rozpoznawalność w swojej kategorii. To znacznie ułatwia sprawę. Nie musisz być największy, czy najlepszy, ale bądź najbardziej rozpoznawalny. Jeśli staniesz się kandydatem pierwszego wyboru, bo wszyscy o tobie słyszeli, będzie łatwiej też przebić się do świadomości marketerów.

A.D.: Jakich blogerów szukają firmy?

P.L.: Elastycznych, skutecznych, terminowych… Nie ukrywam — najsprawniej pracuje się z tymi, którzy znają realia pracy w agencji. Choć zdarzają się też osoby bez tego doświadczenia, które są bardzo profesjonalne.

z17452616WWiadomo, najlepiej trafiać z ofertą w punkt!

A.D.: Co powinna zawierać dobra oferta współpracy dla firmy?

P.L.: Odpowiedź na brief, gdy wysyłamy ofertę w odpowiedzi na takowy. Jeśli to jest inicjatywa blogera, to warto skupiać się na korzyściach klienta, a nie swoich. Bardzo często środek ciężkości takich ofert leży bardziej po stornie potrzeb blogera, czyli tego, co chce „brać” od marki, a nie tego, co marka zyskuje, czyli tego, co bloger „daje”. Warto przed wysłaniem oferty postawić się w roli drugiej strony.

A.D.: Jak sprawić, by firma zwróciła na nią uwagę - jak i komu dostarczyć ofertę?

P.L.: Tu istotna jest nie tylko dobrze skonstruowana oferta. Czasem to kwestia odpowiedniego momentu. Pomysł na współpracę musi się spotkać ze strategią i koncepcją aktualnej komunikacji. Jeśli nie realizujemy fajnych, ciekawych pomysłów wychodzących od samych blogerów to najczęściej dlatego, że nie wpisują się one w aktualną strategię komunikacyjną marki lub… brakuje czasu. Często są to pomysły wymagające szybkiej reakcji a to (zwłaszcza w wypadku dużych marek) jest bardzo trudne. Polecam planować działania z wyprzedzeniem.

 

Rozmawiała Agnieszka Durska

© Blog o Blox
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci