Menu

Blog o Blox

Oficjalny blog o platformie blogowej Blox.pl

Dlaczego duże marki interesują się blogerami?

blox

Coraz więcej marek podejmuje współpracę z blogerami. Doceniają wpływ, jaki blogerzy wywierają na swoich czytelników oraz relacje, jakie z nimi budują. Piszesz bloga? Chcesz współpracować z Tesco? Zaskocz sieć oryginalnym pomysłem!

Witt_02 O korzyściach współpracy z internetowymi influencerami rozmawiamy z Witem Nirskim, Kierownikiem ds. e-Marketingu w Tesco Polska.

A.D.: Gazetki z aktualnymi promocjami, billboardy, reklama w TV, prasie – czy to nie wystarczy? Po co sieciom handlowym jeszcze współpraca z blogerami? Wydaje się, że od jakiegoś czasu wręcz prześcigają się one we współpracy z influencerami internetowymi.

W.N.: Nie umiem odpowiedzieć o motywach innych sieci handlowych, ale nasze zainteresowanie możemy zamknąć w jednym zdaniu: interesujemy się blogerami, ponieważ nasi obecni i potencjalni klienci się nimi interesują.

Co więcej, kluczowe jest to, że mówimy o „internetowych influencerach", którzy od blogerów się wywodzą, ale teraz korzystają z tak wielu internetowych narzędzi i platform, że nie sposób ich przypisać wyłącznie do jednej z nich. „Bloger” niezmiennie brzmi dumnie, ale chyba nie oddaje tego, jak dobrze influencerzy odnajdują się w świecie Internetu.

Dlaczego więc szukamy sposobu na współpracę z influencerami? Ponieważ mają oni większy wpływ na opinie swoich czytelników niż inne dostępne reklamie narzędzia. Współpraca z nimi jest okazją do bliższej, pełniejszej komunikacji z konkretną grupą odbiorców, na zupełnie innym poziomie niż ma to miejsce w telewizji, czy z wykorzystaniem billboardów.

Dodatkowo, dzięki temu, że blogerzy doskonale czują internet, są bardzo elastyczni i otwarci na zdobywanie nowych doświadczeń, możemy się od nich wiele nauczyć.

A.D.: Czyli jak bloger powie, że margaryna x z danej sieci jest lepsza, to my mu chętniej uwierzymy?

W.N.: A uwierzycie? To nie do końca tak działa i to nie jest celem naszej współpracy z blogerami. Zdarza się, że chcemy skorzystać z zasięgu influencera i pokazać jakiś produkt, po to, by jego czytelnicy wiedzieli, że mogą go znaleźć w tym sklepie. Tylko czy tu mówimy o współpracy?

Współpracę i jej cele widzimy trochę inaczej. Przykładowo, promując sezon rowerowy, współpracowaliśmy z Łukaszem z bloga www.roweroweporady.pl, który jest cenionym ekspertem w tej dziedzinie. W ramach współpracy oddaliśmy mu do testów sprzęt. Zachęciliśmy go do tego, aby spróbował dobrać rower z naszej oferty dla naprawdę aktywnego rowerzysty. Poprosiliśmy go też o wybór zestawu rekreacyjnego, do rodzinnych przejażdżek. Liczyliśmy się z tym, że opinie Łukasza mogą być krytyczne, ale – z drugiej strony – tylko takie są wiarygodna dla jego czytelników i naszych klientów.

Wyniki? Dzięki współpracy Łukasz przekonał się, że obiegowa opinia o „rowerze z hipermarketu" jest niesłuszna. Z kolei klienci otrzymali naprawdę świetny i wyczerpujący materiał, który mógł pomóc im w decyzji zakupowej. Korzyść dla nich, dla blogera, dla marki. 3 x win. To ważne, by przy współpracach kierować się tym, by nasz cel pasował do charakteru danego bloga. Tu tak było.

A.D.: Oceniacie jednak blogerów pod kątem ich zasięgu?

W.N.: To ma znaczenie, oczywiście, ale nie przeceniajmy tego kryterium. Pewnie, patrzymy na zbudowany danym wpisem zasięg czy ilość uzyskanych kliknięć. Jednak często ważniejsze jest to, aby uwiarygodnić serwis lub treści w nim zamieszczane oraz dostarczyć klientom treści, które będą dla nich ciekawe.

DSC092391                                      Tesco na ubiegłorocznym pikniku BlogAir

A.D.: Jakie kampanie, akcje zrealizowaliście już z blogerami? Czy podobne akcje podejmowane są przez Tesco w innych krajach – czy to tylko lokalne działania?

W.N.: O ile wiem, takie działania są prowadzone przede wszystkim w Polsce. Współpraca z blogerami w naszym przypadku trwa już kilka lat. W tym czasie oddaliśmy im do rąk produkty do testowania, m.in. walizki Wenger, słuchawki i głośniki MTV, produkty Pyrex czy wspomniane rowery, wspólnie przygotowywaliśmy materiały do serwisów świątecznych, 5 blogerów grillowało też z nami od maja do lipca tego roku. Do tego dochodzą także projekty związane z działaniami CSR: „Zdrowy Apetyt”, „Fota dla psa kota” czy „Charytatywny Bieg Tesco”, w których promocji blogerzy także nam pomogli.

Dodatkową, bardzo dla mnie ważną i chyba najbliższą formą współpracy jest współuczestnictwo w eventach organizowanych przez lub dla blogerów. Podobnie jak ma to miejsce przy konferencji Blox.pl, mieliśmy przyjemność wspierać organizatorów Pogaduch Blogerów, Blogerskiej Kolonii, Blogowigilii, Tweetup Polska czy Wachlarza Podróżniczego.

Mamy też za sobą projekty specjalne, które zawsze dostarczają emocji. Czasem próbujemy zaskoczyć influencerów czymś, czego jeszcze nie znają. Tak było w przypadku personalizowanych reklam, jakie przygotowaliśmy w ramach promocji sezonu „Szkoła” trzy lata temu czy też na początku tego roku, gdy blogerzy zostali namierzeni przez Wściekłe Ptaki.

A.D.: Jak z wami współpracować? Jak wybieracie blogerów do współpracy?

W.N.: Wydaje mi się, że są dwie możliwe ścieżki prowadzące do nawiązania współpracy. Pierwsza to ta zapewne wygodniejsza dla blogera, czyli gdy to my się do niego zwracamy z jakimś konkretnym tematem. Druga, trudniejsza i zapewne bardziej wyboista, ale i znacznie dla nas ciekawsza to ta, kiedy bloger przychodzi do nas ze swoim projektem. Tak weszliśmy we współpracę z organizatorami Pogaduch, co z kolei dało podwaliny do rozpoczęcia kolejnych, bardzo ciekawych projektów.

To też jest dobre miejsce, żeby podkreślić, że za współpracą Tesco z blogosferą stoi zespół świetnych ludzi (z agencji CzArt oraz LemonSkyJWT), który pomaga nam ogarniać to, co w zasadzie nieogarnialne i niezmiennie zmienne. Więc dla wszystkich, którzy chcieliby zainteresować Tesco jakimś swoim projektem, a nie mają jeszcze przetartych szlaków, najlepszym sposobem nawiązania takiej współpracy jest przekonać Martę, Kasię, Pawła, Mariusza czy Piotra do swojego pomysłu. A Martę, Kasię, Pawła, Mariusza czy Piotra (a na pewno kogoś, kto ich zna) można spotkać na chyba wszystkich dużych eventach traktujących o blogosferze.

Wciąż szukamy nowych pomysłów na to, jak współpracować z influencerami. Jak zadbać o to, aby ze wspólnie realizowanych projektów korzyści płynęły dla wszystkich. Im ciekawszy uda nam się zrealizować projekt, tym więcej ludzi o nim usłyszy, tym więcej może zyskać na nim Tesco.

Rozmawiała: Agnieszka Durska

 

 

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • martynas5

    nie ufam blogerom, przecież to dla kasy nie dla pasji czy dobrych rad,

  • Gość: [agadurska] 172.25.254.*

    A ufasz np. dziennikarzom? Portalom?

  • roweroweporady

    Dzięki za miłe słowa :) Mam nadzieję, że w przyszłym roku, Tesco będzie miało trochę więcej rowerów w sklepach. Bo miałem sygnały od czytelników, że pokazywane przeze mnie modele szybko się skończyły :D

  • radzido

    Jest mi niezmiernie miło, że zareklamowaliście mój blog na głównej, ale dlaczego podany tam link prowadzi tutaj? ;)

© Blog o Blox
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci